Homemade Mueslirepen

Benodigdheden:

  200 gram dadels.

  100 gram gram havermout.

  100 gram noten (mix van walnoten en amandelen) –  (Kies noten naar keuze).

  1 eetlepel kaneel.

  2 eetlepels kokosrasp.

  2 eetlepels honing.

  2 eetlepels kokosolie.

  2 eetlepels water.

 

Aan de slag:

  Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius.

  Mix de havermout, dadels, noten, kaneel, kokosrasp in een keukenmachine.

  Giet het geheel over in een kom.

  Zet een kleine pan op een laag vuur en voeg hier de honing, kokosolie en water aan toe.

  Roer het geheel tot een egaal mengsel.

  Voeg het verwarmde mengsel toe aan de kom met de ingrediënten uit de keukenmachine en meng dit goed door elkaar.

  Strijk de mix uit in een ovenschaal, bedekt met bakpapier. Druk de mix stevig aan zodat het niet gaat scheuren. Maak een laag van ongeveer 1.0 cm dik.

  Bak het geheel in de voorverwarmde oven goudbruin. De baktijd is ongeveer 15 minuten, het kan per oven een beetje verschillen. Kijk geregeld of ze niet verbranden.

Eet smakelijk!

Tips:

Deze mueslirepen zijn niet moeilijk om te maken. Het is een goede bron van vezels en koolhydraten. Dit tussendoortje geeft je door de hoeveelheid vezels een verzadigd gevoel. Hiermee grijp je niet zo snel naar de snelle suikers als tussendoortje.

Als je zelf mueslirepen maakt weet je ook precies welke ingrediënten erin zitten. Je bent je meer bewust van wat je eet. Er is erg gemakkelijk te variëren in dit recept met het type noot, gedroogd fruit, lijnzaad, sesamzaad. Als iets minder gezonde versie kan je pure chocolade smelten en vervolgens met een lepel in een zigzag beweging over de repen laten druipen.

Er kan gekozen worden om de repen af te bakken in de oven voor een knapperige versie. Voor een zachte variant laat je de repen 90-120 minuten opstijven in de koelkast.

Deze repen kan je aan het begin van de week maken. Vervolgens zijn ze in een afgesloten trommel nog een aantal dagen te bewaren. Je kan er elke dag eentje toevoegen aan je lunchpakket.

De repen zijn goed te gebruiken wanneer je direct vanuit je werk of opleiding gaat sporten. Wanneer je een reep ongeveer 45-60 minuten van tevoren neemt heb je een gezonde en energierijke snack die je de training door zal helpen.

Bij het maken van langere tochten (ultra afstanden) zijn dit goede alternatieven t.o.v. de verschillende energiegels. Je hebt wat vastere voeding die je tot je kan nemen. Deze repen geven langzamer en voor geruimere tijd energie af waardoor je er langer baat bij hebt. Het is een prettige en goedkopere afwisseling in het sportvoeding assortiment van dorstlessers en energiegels met veelal snelle(re) suikers.