Sportcake

Benodigdheden

– 250 gram bloem.
– 2 theelepels bakpoeder.
– 1/2 theelepel zout.
– 5 eetlepels magere kwark.
– 1,5 banaan.
– 2,5 eetlepel rozijnen.
– 2,5 eetlepel (genseden) dadels.
– 1 tot 2 eetlepels chocoladestukjes (puur).
– 2 eetlepels kokosrasp.
– 3 eetlepels havermout.
– 2 eetlepels noten (ongezouten).

Aan de slag

– Verwarm de oven voor op 200°C.

– Meng de bloem, bakpoeder, zout, kwark, banaan (geprakt), dadels (gesneden) en havermout in de keukenmachine en laat met de deeghaak ongeveer 1 minuut draaien.

– Haal de deegbal uit de keukenmachine en breng het over in een kom.

– Kneed nog even met de handen door en voeg de rozijnen, chocoladestukjes, kokosvlokken en nootjes toe en kneed door tot alles goed verdeeld is.

– Vul een cakevorm met het deegmengsel.

– Zet de cakevorm in de oven voor ongeveer 45-60 minuten.

– Check tussendoor goed of de cake gaar zodat het niet te lang bakt.

– Haal de cake uit de oven en laat het nog even buiten de oven rusten.

Eet smakelijk!

Tips

Maak het brood aan het begin van de week klaar en geniet er een hele week van.
Het is een goed vullende en koolhydraatrijk cake. De kwark en noten zorgen voor wat extra eiwitten ter aanvulling op je herstel. Het is een mooie cake om te gebruiken in een periode van langere en zwaardere trainingen. Het is een aanvulling op je dagvoeding en niet een vervanging van de dagelijkse ‘normale voeding’.

Maak van het deeg eventueel kleine stukjes / balletjes en maak er een soort kleine broodjes van. Bak het dan iets minder lang in de oven omdat het een kleiner te bakken oppervlak is.