Spinazie ovenschotel

Benodigdheden (2 porties)

– 450 gram verse spinazie.

– 250 gram cherrytomaatjes.

– 200 gram creme fraiche.

– 2-3 zoete aardappelen (400 gram).

– 1 handjevol ongebrande noten (noten naar keuze).

– 1 el oregano.

– 1 el rozemarijn.

– Peper, zout naar smaak.

 

Aan de slag

– Verwarm de oven voor op 150°C.

– Breng een pan met water aan de kook.

– Snij de zoete aardappelen in plakken en laat deze ongeveer 10 minuten koken tot ze gaar zijn.

– Snij de cherrytomaatjes in partjes.

– Roerbak de spinazie in een pan met olijfolie en giet het bakvocht goed af.

– Schep de creme fraîche, kruiden en cherrytomaatjes er door.

– Vet ondertussen de ovenschaal in met een scheutje olie.

– Vul deze vervolgens laag voor laag: start met een laagje zoete aardappel, volg met een aantal scheppen spinaziemengsel en eindig uiteindelijk met een laag spinaziemengsel.

– Verspreid de noten over de schaal en zet de ovenschaal ongeveer 15 minuten in de oven.

 

Tips

Deze vegetarische ovenschotel staat in ongeveer 30 minuten op tafel.

De ovenschotel bevat voldoende koolhydraten en eiwitten om je energieniveau weer op peil te brengen na een lange werkdag of het herstel na een training.

Met name in de eerste 2 uur na de inspanning kan het lichaam de glycogeenreserves het snelste aanvullen. Hiermee zorg je dat je lichaam zo snel mogelijk kan beginnen met het herstelproces.

Bij een extra lange of zware inspanning kan je extra koolhydraten toevoegen aan deze maaltijd door ipv zoete aardappel 2 porties pasta (vooraf gekookt) toe te voegen aan de ovenschotel. Hierbij zou de zoete aardappel vervangen kunnen worden door pompoen of wortel.

Gebruik een koolhydraatrijke variant wanneer er de volgende dag ook weer een zwaardere inspanning op het programma staat. Hiermee zorg je ervoor dat je spierglycogeen de volgende dag weer op peil is.

Voor een iets minder koolhydraatrijke maaltijd kan de pasta worden weggelaten en de zoete aardappel vervangen worden voor pompoen of wortel. Gebruik deze variant in een relatief rustige trainingsweek.

Eet smakelijk!