Pompoen Risotto

Benodigdheden (3-4 personen):

– 300 gram risotto.
– 1 flespompoen.
– 1000 ml water.
– 1 ui
– Geraspte Parmezaanse kaas.
– Rucola.
– 1 bouillon blokje (groente of kippenbouillon)
– 1 scheutje olie.
– Peper & Zout

Aan de slag:

– Verwarm de oven voor op 200 graden.
– Snipper de ui en snijdt de pompoen in blokjes.
– Meng de gesneden pompoen met peper en zout naar smaak.
– Bak de pompoen op een ovenschaal voor ongeveer 15 minuten in de voorverwarmde oven.

– Breng een liter water aan de kook.
– Doe een beetje olie in een bakpan en fruit de ui aan.
– Voeg vervolgens de risotto toe aan de pan en bak deze 2 minuutjes mee met de ui.
– Los het bouillonblokje op in het kokende water.
– Voeg een soeplepel bouillon toe aan de risotto en laat de risotto het vocht opnemen.- Voeg telkens een volgende soeplepel bouillon toe als de vorige is opgenomen.
– Roer het geheel steeds goed door.
– Proef tussendoor goed of de risotto gaar is en er genoeg smaak aan zit.

– Inmiddels kunnen de pompoen blokjes uit de oven.
– Neem de helft van de pompoen en pureer dit tot een glad mengsel.
– Vlak voordat de risotto gaar is mag de puree toegevoegd worden aan de risotto en meng dit goed door.

– Een deel van de geraspte Parmezaanse mag nog worden toegevoegd aan de pan risotto en roer dit erdoor.
– Serveer het gerecht met de overgebleven pompoenblokjes, strooi nog wat extra Parmezaanse kaas erover en garneer met rucola.
– Naar smaak kan er nog peper en zout toegevoegd worden.

Eet smakelijk!

Tips:

Deze week wederom een vegetarisch gerecht, pompoen risotto.

Door het gebruik van pompoen in dit gerecht is het duurzaam en goed voor het milieu.

In de maanden oktober, november en december worden de pompoenen geoogst in Nederland en hoeven we ze dus niet ergens anders ver vandaan te halen. Hiermee is het ook nog eens wat gunstiger voor ieders portemonnee.

Het gerecht bevat heeft voldoende voedingswaarde voor je herstel na inspanning. Neem ook deze maaltijd binnen 2 uur na je inspanning voor een goed herstelproces.

Het is een heerlijk najaars/ winters gerecht wat in ongeveer 30 minuutjes op tafel staat.

Risotto zorgt voor een smeuïge maaltijd. Voor het type bouillon kan je kiezen voor kip of groentebouillon.