Menu van de week: RIJSTCAKES

Benodigdheden

– 250 gram Risotto Rijst.

– 75 gram aan dadels en rozijnen of ander gedroogd fruit naar keuze.

– 1 Banaan.

– 1 eetlepel Honing.

– 3 eetlepels Basterd suiker.

– 50 gram Cashewnoten (ongezouten, noten naar keuze).

– 1 snufje Zout.

– 1 tot 2 theelepels Kaneel (hoeveelheid naar eigen smaak).

– 1 handje Amandelschaafsel.

 

Aan de slag

– Zet de risotto rijst op in water en voeg hier direct de basterd suiker en het zout aan toe. Blijf het geheel tijdens het koken goed doorroeren zodat de rijst niet aan de pan plakt en gaat verbranden.

– Kook de rijst totdat het gaar is. Proef tussendoor goed of het gaar is.

– Snijdt tijdens het koken van de rijst de stukjes fruit en noten in kleine stukjes.

– Prak vervolgens de banaan.

– Meng de gesneden stukjes fruit, noten en geprakte banaan met de reeds gaar en droog gekookte rijst.

– Voeg vervolgens 1-2 (naar smaak) theelepel(s) kaneel en één eetlepel honing toe en meng het geheel goed door elkaar.

– Bedek een bakplaat of ovenschaal met een bakpapiertje en verdeel de rijst over de plaat.

– Dek de ovenschaal of bakplaat af met een laag vershoudfolie wat aangedrukt is op het mengsel.

– Laat het geheel een nacht tot 24 uur in de koelkast staan.

– De volgende dag kan het in repen worden gesneden. Bestrooi de cakes met een beetje amandelschaafsel.

                                                         Eet smakelijk!

Tips

Deze rijstcakes zijn heerlijk en handig voor onderweg. Maar zijn ook een goed alternatief voor een verzadigend tussendoortje.

Door gebruik te maken van risottorijst blijven de cakes vast maar toch ook lekker smeuïg.

De rijst cakes zijn gemakkelijk een aantal dagen te bewaren in de koelkast. Het zijn handige repen voor de langere inspanningen zoals ultraruns of je alternatieve fietstrainingen. Er zitten genoeg koolhydraten om je weer even op gang te houden. Je hebt eens wat anders te consumeren dan alleen maar gels en sportdrank. En je weet precies wat er allemaal in zit omdat je de cakes zelf hebt klaargemaakt.

Er is gemakkelijk te wisselen in het toevoegen van extra ingrediënten. Denk hierbij aan een variatie in soorten gedroogd fruit, kokosrasp, pindakaas, verschillende soorten noten en andere hartige ingrediënten of zoete ingrediënten.