Menu van de week: Couscous salade

Benodigdheden (3 tot 4 personen)

– 3/4 cup couscous

– 2 tot 3 kipfilets

– 150 gram bladspinazie

– 2 paprika’s

– 1 rijpe mango

– 1 rijpe avocado

– 4 bosuitjes

– 1/2 potje zongedroogde tomaatjes

– 150 gram hummus

– 1 theelepel paprikapoeder

– Peper & zout

 

Aan de slag

– Zet de waterkoker aan met ongeveer 150 ml water. Zet een grote kom/schaal klaar.

– Giet vervolgens het kokende water in de kom met de couscous. Voeg elke keer een kleine hoeveelheid water toe en roer dan even goed door totdat het water in zijn geheel is opgenomen. (Voeg niet teveel water toe om een papje te voorkomen).

– Zet de kom met couscous even weg om af te laten koelen.

– Hak de spinazie en munt fijn of grof naar keuze. Meng het geheel door de gekookte couscous in de kom/schaal.

– Doe de kipfilets in een afsluitbare zak en voeg zout, peper en paprikapoeder hieraan toe.

– Sla de kipfilets plat met een deegroller tot ongeveer 2 cm dik.

– Verhit olijfolie in een koekenpan en bak de kipfilets op beide kanten gaar.

– Snij ondertussen de paprika’s in kleinere blokjes en roerbak ze kort in een pan met een beetje olie.

– Schil de mango en avocado en snij deze in kleine blokjes. Snij ook een aantal stukken zongedroogde tomaten in stukjes.

– Schep de paprika- mango- zongedroogde tomaat en avocado blokjes door de couscous mix, snij de gare kip in reepjes en meng deze door de salade.

– Snij de bosui in ringetjes, garneer met bosui en verdeel de hummus over het geheel.

 

Tips

Deze gezonde is perfect voor het voorjaarsweer wat er weer aankomt. Het is zowel koud als warm te eten. Het zit boordevol groente om je dagelijkse vitamine behoefte een boost te geven. varieer eventueel met quinoa of zilvervliesrijst in plaats van couscous.

Laat de kip eventueel weg voor een vegetarische versie van deze salade. Vervang dit eventueel voor een vleesvervangend product. Denk hierbij aan noten (ongezouten) om toch je extra eiwitten binnen te krijgen. Mocht je niet van mango houden vervang deze dan voor bijvoorbeeld stukjes perzik. Eventueel is het gerecht nog extra af te toppen met een beetje feta.

Het is een perfect gerecht wat in te zetten is als lunch of diner. Mocht je bij het diner teveel over hebben gebruik het dan de volgende dag voor je lunch.