Wie is Maranka Verkerk?

Ik ben Maranka en woon in Nijmegen. Ik heb 35 jaar in de mode gewerkt waarvan 30 jaar als shopmanager. Ik werk sinds maart 2017 bij Run2Day Nijmegen.  Ik ben op 39 jarige leeftijd met het hardlopen begonnen en heb het nooit meer losgelaten. Door de jaren heen ben ik meer en langer gaan lopen en heb  verschillende opleidingen gedaan om trainingen te kunnen geven en mensen te coachen , o.a verschillende  trainerscursussen, running therapie, yogadocent.

Sinds 2012 heb ik mijn eigen hardloopschool “Running Skills”.

Wat is je mooiste hardloopprestatie?

Mijn eerste marathon in 2007 in Berlijn was een heel bijzondere ervaring. Dat ik 6 jaar na mijn eerste wedstrijdje een hele marathon in een nette tijd kon lopen was voor mij een enorme boost van zelfvertrouwen. Het moment dat ik onder de Brandenburger Tor op de finish afliep en het publiek zo enthousiast was, vergeet ik nooit meer. Het was een emotioneel moment, waarop ik me bewust werd dat je veel meer kunt dan dat je denkt.

Wat is je favoriete afstand?

Ik ben een echte diesel. Ik vind het heerlijk om langere afstanden te lopen. Een 5 km is de lastigste afstand, maar ik doe deze toch geregeld om juist mijn snelheid in de basis op te krikken.

Wat  betekent hardlopen voor jou?

Hardlopen is voor mij de manier om los te komen van alles, dichtbij mezelf en in het moment te zijn. Genieten van de natuur en voelen hoe hard mijn lijf kan werken en me er beter door voelen. Ik krijg er enorm veel energie van. Het is een manier van leven geworden.

 

Hardlopen in de ochtend of avond ? En waarom? 

Ik geef op maandag- en woensdagavond training. Ik loop op vrijdagochtend een korte training en op zondagochtend een duurloop.

Ik kan op alle momenten van de dag lopen. Het moet alleen niet te warm zijn, daar kan ik erg slecht tegen.

Wat is je ultieme doel in het hardlopen?

Het begon met een halve marathon te kunnen lopen, toen een hele. Ik heb er inmiddels de nodige gelopen. Nu is mijn doel vooral om op deze manier heel wat jaren door te kunnen gaan. Trainingen blijven geven en trainingsweekenden organiseren en wedstrijden kunnen blijven doen.

Wat is jouw tip voor andere hardlopers?

Zorg dat je met meerdere mensen kunt lopen en loop verschillende routes. Let op je ademhaling. Geniet van je training en maak je eindtijd niet te belangrijk.