Niels Staring,

Sinds een paar maanden mag ik ook deel uit maken van het Run2Day Racingteam. In mijn jeugd heb ik altijd gevoetbald maar door blessures ben ik hier rond mijn 20ste mee gestopt. Een vriend van mij liep hard en vroeg me te kijken of dit nog wel kon en vanaf dat moment was ik “verslaafd”. Ik begon met gewoon een aantal keer in de week rustige duurloopjes maar daar kwamen al snel wat wedstrijdjes bij. Aangezien ik altijd al prestatie gericht was wilde ik altijd sneller, dus ging ik ook interval training doen. Dat had een zeer groot effect op mijn wedstrijd tijden.

Ik richt me voornamelijk op de 10 km, maar heb alles van 400 meter op de baan tot de marathon gelopen.

Ik ben lid van AV Oss en ben hier ook actief als pupillentrainer. Ik vind het heerlijk de jeugd te motiveren en te zien groeien, en mijn passie voor hardlopen over te brengen.

Met de stichting Berghem tegen kanker heb ik in het verleden ook 2 keer meegedaan aan de RoParun een estafette loop van Parijs naar Rotterdam, en daarnaast 1 keer aan de Den Helder – Maastricht loop. Wat is er mooier dan je grootste passie te combineren met een goed doel. Geld op halen in de strijd tegen kanker.

Ik ben nu 42 jaar maar de passie voor hardlopen is nooit minder geworden. Een aantal jaar terug merkte ik dat ik niet meer ongestraft kon lopen wat ik wilde, dat ik vaker pijntjes had of terugkerende blessures kreeg. De oorzaak kon ik voor mezelf niet helemaal achterhalen maar na gesprekken met onder andere mijn fysio en sportarts kwamen we tot de conclusie dat het vooral in herstel en bijbehorende voeding zat. Kort gezegd ik kreeg te weinig eiwitten binnen.  Ik neem nu meer eiwitten, zeker na wedstrijden of zware trainingen en merk dat de blessures wegblijven en ik jaren niet zo snel gelopen heb dan ik nu doe.

Dus met die tip wil ik afsluiten, naast goede schoenen is voeding en rust zeker zo belangrijk om goed te kunnen presteren.

Blijf genieten, Niels Staring